Instapeisen:
4VWO afgerond
Big Data is een term die we vaak horen. Maar wat houdt het precies in? En hoe beïnvloedt het onze maatschappij? Tijdens dit project duiken we diep in het concept van Big Data. We kijken naar de voordelen, nadelen en de risico's. We gebruiken ook maatschappelijke voorbeelden om de theorie te verduidelijken. Aan het einde van dit project heb je zelf een goed beargumenteerd standpunt aangaande Big Data ontwikkeld.
Begin met het kijken van de twee hieronder staande documentaires (What makes you click en Big Data: Shell search). Gebruik daarbij de kijkwijzer en verwerk deze in een verslag. Dit verslag verwerk je vervolgens ook in je reflectieverslag.
Inderdaad, meerdere documentaires want er worden verscheidene standpunten belicht.
Klik hier voor de kijkwijzer die je moet gebruiken bij het kijken van een documentaire.
Na opdracht 1 kun je
het begrip Big Data definiëren en begrijpen.
het belang ervan in onze maatschappij inzien.
Kijk de TED-talk van Kenneth Cukier.
Schrijf een korte samenvatting over de inhoud van zijn verhaal. Geef ook antwoord op de onderstaande twee vragen.
Wat heb je geleerd?
Welke inzichten waren nieuw voor jou?
Na opdracht 2 begrijp je hoe bedrijven, overheden en individuen kunnen profiteren van Big Data.
Onderzoek (uitgebreid) de Toeslagenaffaire in Nederland.
Schrijf een essay van maximaal 1000 woorden waarin je behandelt:
Een korte samenvatting (met bronnen, APA-stijl) van de toeslagenaffaire.
Een verklaring over de rol van Big Data in dit geheel.
Een voorstel (beargumenteerd) over hoe voorkomen zou kunnen worden dat dit nogmaals gebeurt.
Voeg dit essay toe aan jouw reflectieverslag.
Bekijk de documentaire "The great hack" op Netflix.
Schrijf een reflecterend essay van maximaal 1000 woorden waarin de volgende punten aan bod komen:
Wat zijn de belangrijkste ideeën die uit de documentaire naar voren komen?
Hoe heeft deze documentaire jouw kijk op Big Data en Privacy veranderd.
Welke stappen zou jij in jouw leven kunnen ondernemen om bewuster om te gaan met Big Data en Privacy?
Voeg dit essay toe aan jouw reflectieverslag.
Big Data: Een term die verwijst naar extreem grote en complexe datasets die niet gemakkelijk kunnen worden verwerkt of geanalyseerd met traditionele databeheerinstrumenten.
Data Mining: Het proces van het ontdekken van patronen, correlaties of inzichten in grote datasets.
Machine Learning: Een tak van kunstmatige intelligentie die algoritmen gebruikt om patronen en trends in data te analyseren en voorspellingen te maken.
Predictive Analytics: Het gebruik van data, statistische algoritmen en machine learning technieken om toekomstige uitkomsten te voorspellen.
Data Lakes: Grote opslagsystemen of repositories die 'ruwe' data bewaren in hun oorspronkelijke formaat totdat ze nodig zijn.
Data Warehousing: Het proces van het verzamelen, opslaan en beheren van data uit verschillende bronnen met als doel analyse.
Cloud Computing: Het leveren van verschillende services via het internet, zoals datopslag en -analyse, wat een schaalbare optie is voor het opslaan van Big Data.
Hadoop: Open-source software voor het opslaan van data en het draaien van applicaties op clusters van commodity hardware. Het biedt enorme opslagmogelijkheden voor elke soort data, enorme verwerkingskracht en de mogelijkheid om vrijwel onbeperkt gelijktijdige taken of jobs uit te voeren.
Data Privacy: Het concept rond de rechten en controle die individuen hebben over hun persoonlijke informatie en hoe die veilig wordt gehouden.
GDPR: General Data Protection Regulation, de regelgeving in de EU voor databescherming en privacy voor alle individuele burgers.
Structured and Unstructured Data: Structured data is georganiseerde data, zoals tabellen met duidelijke velden. Unstructured data is ongeorganiseerde data zoals e-mails, video's, tekst, sociale mediaberichten etc.
Data Visualization: Het proces van het presenteren van data of informatie op een visuele, begrijpelijke manier, vaak via grafieken en diagrammen.
Internet of Things (IoT): Het netwerk van fysieke objecten die zijn verbonden met het internet, waardoor gegevens kunnen worden verzameld en uitgewisseld.
Real-Time Processing: Het vermogen om data en informatie onmiddellijk te verzamelen, analyseren en gebruiken zodra het beschikbaar is.
NoSQL Databases: Een soort databasestructuur die ontworpen is om grote hoeveelheden gedistribueerde data te beheren. Het laat de rigiditeit van traditionele databases los voor een flexibelere, schaalbare omgeving.
Analyseren: Leerlingen ontwikkelen hun analytische vaardigheden door gegevens en informatie te bestuderen en te begrijpen die betrekking hebben op Big Data.
Onderzoeken: De opdracht vraagt leerlingen om onderzoek te doen naar verschillende aspecten van Big Data, waaronder gebruik, misbruik en implicaties voor de maatschappij.
Reflecteren: Leerlingen worden gevraagd om te reflecteren op de impact van Big Data op hun leven en op de samenleving als geheel.
Communiceren: Deze vaardigheid wordt versterkt door de presentatie en het schrijven van essays, waarbij de studenten hun ideeën en bevindingen effectief moeten communiceren.
ICT-vaardigheden: De opdracht vraagt van studenten om verschillende bronnen van informatie te gebruiken (o.a. het internet, documentaires), die hun competentie in het gebruik van ICT verbeteren.
Creatief denken: Bij het ontwerpen van hun presentaties en het schrijven van essays, moet de leerling originele en creatieve benaderingen gebruiken om hun ideeën te presenteren en te argumenteren.
Kritisch denken: De leerlingen zullen hun kritisch denkvermogen ontwikkelen door de gevolgen van Big Data te beoordelen en te reflecteren op de ethische implicaties ervan.
Probleemoplossen: Door het analyseren van een real-world incident zoals de Toeslagenaffaire, zullen de leerlingen leren hoe Big Data problemen kan creëren en hoe probleemoplossende vaardigheden kunnen worden toegepast om toekomstige incidenten te voorkomen.