Instapeisen:
Geen
Je gaat zelf aan de slag met een Arduino (althans, eerst onderzoek naar de digitale varianten ervan)
Begin met het onderzoeken wat een Arduino en Micro:bit precies zijn.
Bekijk als hulp filmpjes op youtube.
Lees over de hardware en zoek uit waar het voor gebruikt wordt.
Zoek minimaal een antwoord op de volgende vragen:
Wat is een Arduino en waar wordt ie voor gebruikt?
Welke mogelijkheden zie je aan het begin van jouw leerproces?
Aan het einde geef je aan of je na dit leerproces meer mogelijkheden voor het gebruik van de Arduino ziet.
Beantwoord dit soort vragen in je reflectieverslag, netjes in een nieuw hoofdstuk met tussenkopjes.
Maak ook een account aan op tinkercad.com of op Arduino The Game.
Klik op Circuits en begin met je experiment
Ook hier geldt: houd je voortgang bij in je reflectieverslag.
Lijkt het je na dit onderzoek leuk om met echte, tastbare Arduinoapparatuur te werken? Vraag dan even aan je docent wat de mogelijkheden zijn.
Arduino: Een open-source elektronisch platform dat wordt gebruikt voor het maken van interactieve projecten en prototypes.
Microcontroller: Een geïntegreerde chip die de kern vormt van de Arduino en die programma's kan uitvoeren.
Pinnen: Fysieke contactpunten op een Arduino-board die kunnen worden gebruikt voor in- en uitvoer van gegevens.
Sensor: Een apparaat dat fysieke signalen detecteert en omzet in elektrische signalen die de Arduino kan verwerken.
Actuator: Een apparaat dat mechanische of elektronische acties kan uitvoeren op basis van signalen van de Arduino.
Code: Instructies geschreven in een programmeertaal zoals Arduino C/C++ om de Arduino te programmeren.
Breadboard: Een hulpmiddel om schakelingen op te bouwen zonder te solderen, waardoor het gemakkelijk te experimenteren is met de Arduino.
Seriële communicatie: Het verzenden en ontvangen van gegevens via een seriële verbinding tussen de Arduino en andere apparaten.
PWM (Pulse-Width Modulation): Een techniek waarbij de pulsbreedte van een signaal wordt aangepast om analoge signalen te simuleren.
Library: Een verzameling vooraf geschreven code die specifieke functies biedt om het programmeren met Arduino te vereenvoudigen.
Analog input: Het lezen van variabele spanningen of signalen van externe bronnen met behulp van analoge pinnen.
Digital output: Het aansturen van digitale apparaten of componenten met behulp van digitale pinnen van de Arduino.
Interrupt: Een mechanisme dat de Arduino in staat stelt onmiddellijk te reageren op een specifiek signaal of gebeurtenis.
Shield: Een uitbreidingskaart die op de Arduino wordt aangesloten om extra functionaliteit toe te voegen, zoals wifi, lcd-display, etc.
IDE (Integrated Development Environment): Een softwareprogramma dat wordt gebruikt om Arduino-code te schrijven, compileren en uploaden naar de Arduino-board.