Voor deze les heb je een telefoon nodig en oordopjes of een koptelefoon.
Scan de QR-code of ga naar www.playframed.nl/946246
Gebruik oordopjes of een koptelefoon en bekijk de introvideo.
Ga zelfstandig aan de slag en maak na afloop een screenshot van je eindresultaat.
(Alleen als hier naar gevraagd wordt in de game.)
NABESPREKING
Bespreek met een klasgenoot je resultaten.
Vergelijk jullie resultaten. Hebben jullie verschillende keuzes gemaakt?
Wat kun je doen om dit soort situaties te vermijden? Hoe ga je veilig met (privé) gegevens om?
Extra: Test jezelf opnieuw en probeer andere uitkomsten te krijgen.
Ethiek: Kritisch nadenken over wat moreel goed is om te doen.
AVG: Algemene Verordening Gegevensbescherming; Privacywetgeving die in de hele Europese Unie (EU) geldt. De AVG gaat over de bescherming van persoonsgegevens.
Persoonsgegevens: ‘Alle informatie is over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon’. Dit betekent dat deze informatie ofwel direct over iemand gaat, ofwel naar deze persoon te herleiden is. Ook losse gegevens die samengevoegd kunnen leiden tot de identificatie van een bepaalde persoon behoren hiertoe.
Privacy: Het afschermen van persoonsgegevens. Iedereen heeft het recht om handelingen, interacties, communicatie, en data voor zich te houden zonder dit te hoeven delen met anderen.
Ik kan uitleggen wat cybercrime is.
Ik kan tenminste drie cybercrimes noemen.
Ik kan uitleggen wat de gevolgen kunnen zijn van bepaalde online gedragingen voor slachtoffers en mezelf, nu en in de toekomst.
Ik kan tenminste 2 verschillende situaties herkennen waar er verleiding is om betrokken te raken in cybercrimes.
Kerndoel 3: Veiligheid en privacy
De leerling gaat veilig om met digitale systemen, data en de privacy van zichzelf en anderen.